Projekt unijny Przedszkole Specjalne w Jastrzębiu-Zdroju

Projekt pt. „Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej
w Przedszkolu Specjalnym
w Jastrzębiu – Zdroju”

Informacje o projekcie

Czas realizacji: 01.07.2020 r. – 31.12.2021 r.

Wartość projektu: 376 678,46 zł

Wkład Funduszy Europejskich: 320 176,69 zł

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości specjalistycznych zajęć dodatkowych dla 18 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z Przedszkola Specjalnego w Jastrzębiu – Zdroju do grudnia 2021. Przedszkole zlokalizowane jest
w Jastrzębiu – Zdroju mieście, które znajduje się na obszarze miast średnich tracących swoje funkcje społeczno – gospodarcze. Cel główny jest zgodny z zapisami regulaminu konkursu dotyczącymi skierowania wsparcia do odpowiedniej grupy docelowej – realizacja w całości oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami umożliwiającej udział w wychowaniu przedszkolnym dzięki wyrównaniu deficytów. Zapewniony zostanie także system szkoleń i kursów zwiększających kwalifikacje nauczycieli i specjalistów pracujących w przedszkolu.

Wsparciem objęte zostanie Przedszkole Specjalne z Jastrzębia – Zdroju z województwa śląskiego – Subregion Zachodni Placówka realizuje zajęcia wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnościami i orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Jastrzębie-Zdrój to miasto znajdujące się w obszarze miast średnich tracących funkcje społeczno – gospodarcze. Diagnoza sytuacji problemowej wykazała, że w placówkach wychowania przedszkolnego brakuje wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. wsparcia rozszerzającego już istniejące metody pracy o nowsze narzędzia dydaktyczne m.in. biofeedback). Działania ukierunkowane na wyrównanie deficytów rozwojowych są efektywne, gdy realizowane są systematycznie i ciągle z ukierunkowaniem na potrzeby dziecka. Analiza potrzeb wykazuje, że na przestrzeni najbliższych kilku lat w dalszym ciągu istniały będą problemy związane z brakiem odpowiedniej oferty zajęć specjalistycznych, zważywszy na zaobserwowaną w mieście tendencję wzrostową dzieci z orzeczeniami o konieczności kształcenia specjalnego. Grupa docelowa to 18 dzieci (8K i 10M) oraz nauczyciele 20 osób (18K i 2M). Wybrana została na podstawie monitoringu braków i potrzeb w zakresie edukacji przedszkolnej i wpisuje się w listę z SzOOP na lata 2014-2020, stanowią ją wyłącznie dzieci z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym, zamieszkujące na terenie woj. śląskiego oraz nauczyciele i specjaliści z przedszkola, podnoszący swoje umiejętności. Obejmuje ona 2 podgrupy: 1gr. dzieci z niepełnosprawnościami (orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego), których rodzice zgłaszali potrzebę zapewnienia dostępu do specjalistycznych zajęć dodatkowych (dzieci zamieszkujące Subregion Zachodni). 2 gr. nauczyciele i specjaliści, którzy sygnalizowali potrzebę podniesienia kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzona analiza potrzeb tych dzieci wykazała konieczność podjęcia działań ukierunkowanych na wyrównywanie deficytów rozwojowych. Diagnoza przygotowana została przez Przedszkole Specjalne i zatwierdzona przez organ prowadzący.

Informacja o naborze na szkolenia/kursy zostanie podana na tablicy ogłoszeń w przedszkolu. O kwalifikacji decyduje kolejność zgłoszeń. Przewiduje się utworzenie listy rezerwowej, która posłuży w przypadku rezygnacji. O wynikach naboru nauczyciele zostaną powiadomieni osobiście. Obie listy dostępne będą w sekretariacie. Rekrutacja prowadzana jest w oparciu o zasadę pełnej dostępności, uwzględniając zasady równości szans i równości płci; nie będzie ograniczała możliwości udziału w projekcie osobom z niepełnosprawnościami. Do przeprowadzenia naboru zostanie powołana komisji rekrutacyjna. W skład komisji wchodzić będzie dyrekcja, przedstawiciel rady oraz koordynator.

oświadczenie uczestnika projektu

formularz zgłoszeniowy dla ucznia

formularz zgłoszeniowy dla nauczyciela

Projekt w ramach RPO WSL 2014-2020, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego – Priorytet XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.3. Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej