o nas

poznaj przedszkole małych bohaterów
"
przedszkole specjalne to miejsce, w którym dzieci i rodzice otoczeni są opieką, a atmosfera tego miejsca sprawia, że czują się jak w domu
"

patrycja Walczak

mama ucznia

Odtwórz wideo

poznaj nas

kilka faktów o przedszkolu

Przedszkole Specjalne im. Małych Bohaterów w Jastrzębiu-Zdroju istnieje od 1952r. Do roku 2018 nosiło nazwę: Przedszkole Specjalne w Wojewódzkim Szpitalu Rehabilitacyjnym dla Dzieci w Jastrzębiu-Zdroju i miało swoją siedzibę w budynku szpitala.

1 września 2018r. Uchwałą Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój zmieniono nazwę na: Przedszkole Specjalne i lokalizację placówki.

23 czerwca 2022 r. placówce nadano imię Małych Bohaterów, a symboliczne wręczenie uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nastąpiło 19 października 2022 r. podczas gali jubileuszu 70-lecia przedszkola.

Obecnie przedszkole znajduje się w niemal 100-letnim budynku po sanatorium Spółki Brackiej przy ul. 1 Maja 61. Dzielimy ten budynek z:
– Galerią Dzwonków
– Galerią Historii Miasta

W chwili obecnej przedszkole ma pod opieką ponad 40 dzieci. Potocznie, w mediach i na portalach społecznościowych zostaliśmy nazwani przez rodziców naszych dzieci oraz mieszkańców miasta: Przedszkolem Małych Bohaterów – co nas bardzo cieszy.

nasi podopieczni

Podopiecznymi Przedszkola Małych Bohaterów są dzieci w wieku od 2,5 r.ż. do 9 lat (jeżeli dziecko posiada opinię o odroczeniu od obowiązku szkolnego). Wszystkie dzieci posiadają Orzeczenie o Potrzebie Kształcenia Specjalnego ze względu na dysfunkcje rozwojowe, wystawione przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Dziecko bez takiego dokumentu nie może być podopiecznym naszej placówki. Do najczęściej spotykanych schorzeń podopiecznych placówki z punktu widzenia ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej,  zatrudnianiu osób niepełnosprawnych należą: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym,  mózgowe porażenie dziecięce, niedowłady i porażenia pochodzenia ośrodkowego i obwodowego, wady wrodzone, schorzenia ortopedyczne wrodzone i nabyte, stany pourazowe, w tym również po urazach czaszkowo – mózgowych, osłabione lub wzmożone napięcie mięśniowe, choroby genetyczne w tym m.in. Zespół Downa, choroby przemiany materii, zaburzenia neurologiczne, autyzm, zespół Aspergera,  niepełnosprawność sprzężona (przynajmniej dwie jednostki chorobowe lub więcej) lub uszkodzeniami okołoporodowymi. Przy wielu z wymienionych schorzeń często współwystępuje epilepsja.

jak pracujemy ?

W przedszkolu realizujemy dokładnie ten sam program, który obowiązuje w placówkach masowych – jeżeli dziecko jest w normie intelektualnej. Dla każdego ucznia tworzony jest Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny. Różnią się jedynie sposoby, formy i metody ich realizacji. Muszą być dostosowane do psychomotorycznych możliwości małego pacjenta, do jego zaburzeń oraz wydolności wysiłkowej. W przedszkolach masowych nauczyciele mają pod opieką dzieci zdrowe, więc te grupy są liczniejsze. Natomiast u nas grupa liczy od czterech do dwunastu dzieci. Komfort polega na tym, że w grupie jest mało dzieci i można każdemu z nich poświęcić odpowiednią ilość czasu. Z drugiej strony znajdują się w niej dzieci z zaburzeniami różnego rodzaju. Różnorodność zaburzeń sprawia, że nauczyciel musi planować zajęcia specjalistyczne na wielu poziomach tak, aby każde dziecko bez względu na stopień i rodzaj niepełnosprawności osiągnęło sukces i przyswoiło nowe treści zawarte w programie nauczania. Pracownicy przedszkola, to zespół specjalistów o szerokich kwalifikacjach. To jest bardzo ważne. Dzięki temu mamy dużą wiedzę na temat oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych, a w razie potrzeby wymieniamy się doświadczeniami i pomagamy sobie wzajemnie. Omawianie funkcjonowania każdego dziecka  możemy robić pod różnym kątem. Każde nowo przyjęte dziecko jest omawiane w aspekcie wielopłaszczyznowym, czyli: pod kątem działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, problemów wychowawczych, środowiska macierzystego, edukacyjnych, potrzeb i zainteresowań. Kadra przedszkola składa się ze specjalistów: pedagogów specjalnych o specjalizacji podstawowej: pedagogika terapeutyczna, oligofrenopedagogika oraz specjalizacjach dodatkowych: rehabilitacja ruchowa, psychokorekcja zaburzeń dzieci i młodzieży. Kadrę stanowią również: psychologowie, neurologopedzi, fizjoterapeuci oraz inni specjaliści w zależności od potrzeb rewalidacyjnych dzieci (tyflopedagog, surdopedagog). Grupę tę uzupełniają pracownicy na stanowisku pomocy nauczyciela. Kadra przedszkola jest zróżnicowana pod względem wieku, dzięki czemu korzystamy zarówno z bogatego doświadczenia nauczycieli pracujących od lat w zawodzie, jak również ze świeżego spojrzenia będących na początku swej kariery zawodowej.